10 مهارت کاریابی کلیدی در سال 2024

10 مهارت استخدامی مورد توجه شرکت ها در سال 2024



اکثر کارفرمایان علاوه بر مدارک تحصیلی، به دنبال مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی در داوطلبان شغلی خود هستند. این مهارت‌ها که به عنوان مهارت‌های استخدامی شناخته می‌شوند، ممکن است به طور خاص مربوط به شغل خاصی نباشند، اما نقش مهمی در بهبود عملکرد و ارزش شما در محیط کار ایفا می‌کنند. این مهارت‌ها همچنین می‌توانند بر توانایی شما در پیشرفت در حرفه‌تان تأثیرگذار باشند. در این مقاله، مهارت‌های استخدامی که برای افزایش شانس استخدام شما لازم است را توضیح خواهیم داد.




مهارت‌های استخدامی چیست؟

مهارت‌های استخدامی، مهارت‌های قابل انتقالی هستند که در تقریباً هر شغلی مفید هستند. این مهارت‌ها شامل توسعه تخصص، پایه دانشی یا ذهنیتی است که شما را برای کارفرمایان جذاب‌تر می‌کند. مهارت‌های استخدامی همچنین به عنوان مهارت‌های شغلی، مهارت‌های نرم، مهارت‌های آماده به کار یا مهارت‌های بنیادی شناخته می‌شوند. این مهارت‌ها اغلب عملکرد شما را بهبود می‌بخشند، اشتباهات را به حداقل می‌رسانند و همکاری با همکاران را ترویج می‌دهند و به شما اجازه می‌دهند نقش خود را به طور موثرتری ایفا کنید. مهارت‌های استخدامی ممکن است در شرح وظایف شغلی ذکر نشوند، اما مهارت‌های مهمی هستند که می‌توانند شما را برای کارفرمایان بالقوه جذاب‌تر کنند. مزیت اصلی داشتن این ویژگی‌ها این است که می‌تواند شما را در میان سایر داوطلبان شغلی که برای همان موقعیت رقابت می‌کنند، متمایز کند. در حالی که سایر داوطلبان ممکن است همان مدارک و تجربه را داشته باشند، شما ممکن است شانس بهتری برای استخدام داشته باشید اگر مهارت‌های استخدامی داشته باشید که برای نقش خاصی مفید باشد. برخی از مهارت‌های استخدامی در صنایع خاص بیشتر مورد توجه هستند. شما می‌توانید با تحقیق درباره مهارت‌های ضروری در صنعت خود، برای مصاحبه آماده شوید یا رزومه خود را برای یک موقعیت خاص بنویسید.

نمونه‌هایی از مهارت‌های استخدامی

کارفرمایان به مهارت‌های استخدامی اهمیت زیادی می‌دهند زیرا این مهارت‌ها به مراتب سخت‌تر از مهارت‌های شغلی خاصی آموزش داده می‌شوند. برخی از ویژگی‌های قابل استخدام به طور طبیعی به وجود می‌آیند، در حالی که دیگران می‌توانند از طریق آموزش، کار یا تمرین روزانه به دست آیند. شما ممکن است برخی از مهارت‌های کلیدی استخدامی را داشته باشید، اما می‌توانید برای بهبود این مهارت‌ها و توسعه مهارت‌های جدید تلاش کنید. در اینجا ۱۰ مهارت استخدامی رایج که کارفرمایان به دنبال آن هستند آورده شده است:


۱. ارتباطات

ارتباطات یکی از مهم‌ترین مهارت‌های استخدامی است زیرا جزء ضروری تقریباً هر شغلی است. فرآیند ارتباط شامل پنج عنصر است: فرستنده، گیرنده، پیام، واسطه و بازخورد. وقتی این عناصر با هم کار می‌کنند، می‌توانید پیام‌ها را به وضوح و کارآمد ارسال و دریافت کنید و از سوءتفاهم‌ها و اشتباهات غیرضروری جلوگیری کنید. مهارت‌های ارتباطی عالی شما را جذاب‌تر می‌کنند زیرا می‌توانند بهره‌وری و کارایی یک شرکت را افزایش دهند و از اتلاف وقت و منابع ارزشمند جلوگیری کنند. ارتباط‌کننده مؤثر بودن شامل انتقال افکار و ایده‌هایتان به طور واضح برای رسیدن به نتایج خاص و همچنین گوش دادن به دستورالعمل‌ها، ایده‌ها و نیت‌های همکارانتان است. بسته به شغلی که می‌خواهید، ممکن است نیاز داشته باشید در انواع مختلف ارتباطات مانند کلامی، غیرکلامی، نوشتاری و بصری مهارت داشته باشید. به عنوان مثال، یک کارمند مواجهه با مشتری باید مهارت‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی عالی داشته باشد. بهترین راه برای بهبود مهارت‌های ارتباطی این است که به طور مداوم ارتباط برقرار کنید. برخی از فعالیت‌هایی که می‌توانند به شما کمک کنند مهارت‌های ارتباطی بهتری توسعه دهید عبارتند از:
  • ارتباط در شبکه‌های اجتماعی
  •   عضویت در یک باشگاه محلی
  •   تمرین آگاهی از حالت‌های چهره و دیگر نشانه‌های غیرکلامی




۲. کار تیمی

مهارت‌های کار تیمی خوب به معنای توانایی کار هماهنگ با همکارانتان برای رسیدن به یک هدف مشترک است. مهارت‌های کار تیمی مانند همکاری می‌توانند شانس استخدام شما را افزایش دهند زیرا شما می‌توانید به شرکت کمک کنید اهدافش را به طور مؤثرتری تحقق بخشد. این مهارت‌ها همچنین می‌توانند به محیط کاری مثبت‌تر کمک کنند. برای تبدیل شدن به یک بازیکن تیمی عالی، باید با کار با افراد راحت باشید، مسئولیت سهم خود از کار را بپذیرید و به اهداف تیم کمک کنید. چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تقویت مهارت‌های کار تیمی خود انجام دهید، از جمله:
  •  داوطلب شدن برای کمک به همکاران در پروژه‌ها
  •  کار با دیگران در یک سازمان محلی
  •   پیوستن به یک تیم ورزشی

۳. قابل اعتماد بودن

قابل اعتماد بودن شما را جذاب‌تر می‌کند زیرا اعتماد بین شما و کارفرما را ترویج می‌دهد. شما یک کارمند قابل اعتماد هستید اگر بتوانید به طور مداوم وظایف خود را به موقع انجام دهید، کار با کیفیت ارائه دهید و اشتباهات کمی داشته باشید. همچنین باید بتوانید به استعلام‌ها و ایمیل‌ها به سرعت پاسخ دهید و فقط قول‌هایی بدهید که می‌توانید به آن‌ها عمل کنید. شما می‌توانید با:
  • همیشه یا اغلب سطح انتظار شده از عملکرد کاری خود را برآورده یا فراتر از آن عمل کنید
  •  ایجاد برنامه‌هایی برای وظایف روزانه خود و پایبندی به آن‌ها
  •  پذیرش اشتباهات خود و تلاش آگاهانه برای اجتناب از آن‌ها در آینده
  • به کارفرمای خود نشان دهید که قابل اعتماد هستید.




۴.حل مسئله

حل مسئله شامل شناسایی مسائل کلیدی و نتایج احتمالی آن‌ها، داشتن درک واضح از مشکلات و تعیین مؤثرترین راه حل‌ها است. برای مسائل پیچیده‌تر، باید بدانید چگونه آن‌ها را به قسمت‌های کوچک‌تر که فهمیدنش آسان‌تر است تقسیم کنید. مهارت‌های حل مسئله می‌توانند شما را از سایر داوطلبان شغلی متمایز کنند زیرا می‌توانند به کارفرمای بالقوه شما کمک کنند فرآیند عملیاتی کارآمدی داشته باشد و اهداف را به طور مؤثرتری تحقق بخشد. اگر یک حل‌کننده مسئله خوب باشید، می‌توانید نقش مهمی در عیب‌یابی مسائل بازی کنید که می‌تواند به تیم شما کمک کند موانع را برطرف کرده و مسائل پیچیده را حل کند. بسته به موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید، ممکن است به مجموعه‌ای از مهارت‌های زیر مجموعه نیاز داشته باشید تا مسائل را به طور مؤثر حل کنید، از جمله تحقیق، تحلیل و تصمیم‌گیری. شما می‌توانید مهارت‌های حل مسئله خود را با:
  • انجام وظایف تحقیقاتی و پروژه‌ها
  •  شرکت در جلسات بارش فکری
  •  توسعه مهارت‌های خود به طور منظم با حل معماها و بازی‌های فکری
بهبود بخشید.

5. سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی

توانایی سازماندهی و برنامه‌ریزی مؤثر مهم است زیرا به شما و کارفرمایتان کمک می‌کند زمان، تلاش و هزینه‌ها را با بهبود جریان کار صرفه‌جویی کنید. این اطمینان می‌دهد که وظایف و پروژه‌ها به موقع تکمیل می‌شوند و از ایجاد سردرگمی و اشتباهاتی که ممکن است هزینه‌بر باشند، جلوگیری می‌کند. برای اینکه سازمانده و برنامه‌ریز خوبی باشید، باید بتوانید وظایف را شناسایی کرده، اولویت‌بندی کنید، برنامه‌هایی برای آن‌ها ایجاد کنید و به موقع تکمیلشان کنید. اگر در یک موقعیت رهبری هستید، باید فرآیندهای سیستماتیکی برای دستیابی به اهداف و واگذاری وظایف به طور مناسب توسعه دهید. شما می‌توانید مهارت‌های سازماندهی و برنامه‌ریزی خود را با:
  •  توسعه جدول زمانی برای فعالیت‌های روزانه خود
  •  سازماندهی یک رویداد
  •  نوشتن وظایف و فعالیت‌های خود در یک برنامه‌ریز
بهبود بخشید.



6. ابتکار عمل

ابتکار عمل به معنای شناسایی یک مشکل و حل آن، آمادگی برای بحران احتمالی با اقدام پیش‌گیرانه، بهره‌برداری از فرصت‌ها و داشتن نگرش مثبت است. این نشان می‌دهد که شما می‌توانید برای خود فکر کرده و اقدامات لازم را بدون نیاز به دستور انجام دهید. به عنوان فردی با ابتکار عمل، شما انگیزه بالایی برای موفقیت دارید و تمایل دارید با یادگیری مداوم خود را بهبود بخشید که این امر شما را برای هر سازمانی ارزشمند می‌کند. کارفرمایان ابتکار عمل را یکی از مهارت‌های کلیدی استخدامی می‌دانند و ارزش زیادی برای کارمندان خود انگیخته که وظایف را بدون درخواست تکمیل می‌کنند، قائل هستند. انعطاف‌پذیری و شجاعت اینگونه کارمندان می‌تواند سازمان‌ها را به نوآوری و دستیابی به مزیت رقابتی سوق دهد. شما می‌توانید توانایی خود در ابتکار عمل را با:
  • مراجعه به شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر برای استعلام درباره فرصت‌های شغلی
  •  پیشنهاد تغییرات در سیاست‌ها یا فعالیت‌های یک گروه که به آن تعلق دارید
  •  ایجاد یک باشگاه محلی یا جمع‌آوری کمک‌های مالی
بهبود بخشید.

7. مدیریت خود

مدیریت خود به معنای توانایی انجام وظایف شغلی به طور رضایت‌بخش با کمترین یا بدون نظارت است. برای کارمندان سطوح بالاتر، همچنین به معنای واگذاری وظایف برای اطمینان از تکمیل آن‌ها به موقع است. علاوه بر این، کارمندان خود مدیریت می‌توانند خود را انگیزه دهند تا به طور مداوم عملکرد کاری قوی ارائه دهند. اگر مهارت‌های مدیریت خود خوبی داشته باشید، می‌توانید به سرپرست یا مدیر خود کمک کنید تا زمان و تلاش صرفه‌جویی کند زیرا شما نیاز کمی به راهنمایی و کمک دارید. همچنین، به عنوان فردی خود انگیزه، احتمال کمتری دارید که مشکلات بهره‌ وری داشته باشید. این توانایی‌ها می‌توانند شما را برای اکثر کارفرمایان جذاب کنند. شما می‌توانید مهارت‌های مدیریت خود را با:
  •  درخواست مسئولیت‌های بیشتر در کار
  • ایجاد برنامه‌هایی برای برخی فعالیت‌ها و پایبندی به آن‌ها
  • شرکت در کارهای داوطلبانه که به شما اجازه می‌دهد به طور مستقل کار کنید
بهبود بخشید.






8. رهبری

کارفرمایان به دنبال رهبران خوب هستند زیرا می‌توانند سازمان‌ها را به طرق مختلف بهره‌مند کنند. به عنوان یک رهبر، شما نقش مهمی در اطمینان از اینکه تیم شما چشم‌انداز مشترکی با شرکت دارد و به طور هماهنگ با تیم‌ها و بخش‌های دیگر برای دستیابی به یک هدف مشترک کار می‌کند، بازی می‌کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید استراتژی‌هایی برای دستیابی به اهداف ایجاد کنید، تیم خود را به طور مداوم انگیزه دهید و عملکرد کار را نظارت کنید تا نتایج بهتری برای شرکت تولید کنید. مهارت‌های رهبری در هر سطحی مهم هستند. اگر به دنبال یک موقعیت مدیریتی هستید، باید رهبر خوبی باشید تا اعضای تیم خود را انگیزه دهید. شما همچنین می‌توانید از داشتن برخی از توانایی‌های رهبری در موقعیت‌های ابتدایی بهره‌مند شوید زیرا ممکن است به شما کمک کند متمایز شده و سریع‌تر به درجات بالاتر صعود کنید. شما می‌توانید رهبری خود را با:
  •  هدایت و انگیزه دادن به همکاران
  •  تعیین اهداف و اهداف برای تیم خود
  •  بهبود روش‌های کاری و آموزش همکاران

نشان دهید. شما می‌توانید با:

  • حضور در دوره رهبری
  • ایجاد گروه محلی
  •   مطالعه درباره عادات رهبران موفق، به ویژه آن‌هایی که در صنعت شما هستند
رهبر بهتری شوید.

9. یادگیری

داشتن مهارت‌های یادگیری قوی به معنای فهم سریع مفاهیم و روش‌های جدید، انجام وظایف جدید، سازگاری با تغییرات و داشتن تمایل به بهبود مداوم دانش و مهارت‌های خود است. کارمندانی که مهارت‌های یادگیری خوبی دارند ممکن است به کارفرمایان کمک کنند تا نقش‌های چالش‌ برانگیز را سریع‌تر پر کنند و هزینه آموزش کارکنان را کاهش دهند. یادگیرندگان خوب به ویژه برای شرکت‌هایی که در پیشروی نوآوری هستند، جذاب هستند زیرا می‌توانند به انتقال به روش‌ها و فناوری‌های جدید کمک کنند. شما می‌توانید توانایی یادگیری خود را با:
  • شرکت در دوره‌ای برای بهبود مهارت‌های یادگیری خود، مانند دوره‌های خواندن سریع، تقویت حافظه یا یادگیری تسریع شده
  •   تحقیق در مورد مهارت‌ها و فعالیت‌های مرتبط با شغل خود، مانند سازمان‌دهی، کار تیمی یا مهارت‌های ارائه
  •   یادگیری یک مهارت یا سرگرمی جدید به خودتان
بهبود بخشید.

10. فناوری

شرکت‌ها به دنبال داوطلبان با مهارت‌های فنی هستند تا به آن‌ها کمک کنند از جدیدترین فناوری‌ها استفاده کرده و از رقبای خود جلوتر بمانند. بسته به شغلی که دارید، مهارت‌های فناوری مورد نیاز شما ممکن است به طور زیادی متفاوت باشد، از پردازش کلمات و ارسال ایمیل تا ویرایش ویدئو و استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی. اگر می‌توانید مفاهیم مرتبط با فناوری را درک کنید و یاد بگیرید چگونه از فناوری‌های جدید به سرعت استفاده کنید، ممکن است برای کارفرمایان جذاب‌تر باشید. مهارت‌های فناوری از طریق یادگیری و تمرین به دست می‌آیند. برخی از راه‌های توسعه و بهبود مهارت‌های فناوری شامل:
  •  ثبت‌نام در یک دوره فناوری
  • امتحان کردن برنامه‌ها و فناوری‌های جدید در زندگی روزمره
  •  به روز ماندن با جدیدترین فناوری‌ها در صنعت خود
می‌باشد.

مطالب مرتبط

درباره سامانه کاگزینی آنلاین
سامانه کارگزینی آنلاین جهت ارائه خدمات به بخش کارگزینی شرکت های دولتی و خصوصی طراحی شده است و امکانات قابل توجهی را در راستای مکانیزه کردن این بخش ارائه می نماید.

© 2024 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه کارگزینی آنلاین تعلق دارد