آموزش طراحی رزومه آنلاین

رزومه چیست؟

رزومه کاری نوشته ای است که از چندین صفحه تشکیل شده و در آن مشخصات فرد، پیشینه سوابق تحصیلی، مهارت های شغلی، تجربیات کاری و مهارت های فرد جویای کار در آن درج می شود که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار می گیرد.

ارسال رزومه به کارفرمایان امکان میدهد تا بتوانند ارزیابی اولیه ای از توانایی های شغلی شما داشته باشند. در حقیقت رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیتهای شغلیتان به خواننده رزومه ارائه کند به همین علت رزومه بسیار مهم است و جنبه ای تبلیغاتی دارد.

در واقع شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مختلف برای استخدام افراد، نیاز به نوعی پیش زمینه دارند تا بتوانند از میان درخواست های موجود مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایند. از این رو نیاز به داشتن رزومه مناسب برای فرد متقاضی کار بسیار ضروری می باشد.

نکته مهم دیگر در نگارش رزومه این است که شما بتوانید رزومه مثبتی از مهارت ها و توانایی های خود در آن بیان کنید. البته باید توجه داشته باشید که رزومه ارسالی شما در عین حال که باید صادقانه باشد، باید عاری از تعارفات و شکسته نفسی باشد.
برای نوشتن رزومه شیوه های متفاوتی وجود دارد که هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد، شیوه خاصی را انتخاب می کند.

رزومه آنلاین

رزومه حرفه‌ای شامل چه اطلاعاتی است؟

  1. اطلاعات شخصی

در قسمت اول رزومه باید اطلاعات فردی ، شامل نام و نام خانوادگی ، تاریخ تولد ، وضعیت تاهل ، اطلاعات تماس ، آدرس محل سکونت و ایمیل را وارد کنید. در بیش‌تر مواقع کارفرمایان بر اساس ضرورت و موقعیت شغل، در آگهی جذب نیرو به متقاضیان تاکید می‌کنند که رزومه آن‌ها باید عکس داشته باشد که این عکس باید با پوشش مناسب و پرسنلی باشد.

  1. تحصیلات و مهارت ها

سوابق دانشگاهی خود را با وارد کردن رشته‌ و محل دریافت مدرک لیست کنید و اگر نمرات خوبی دارید آن را در رزومه خود درج کنید و در صورت داشتن مشروطی، آن را بیان نکنید و فقط هر چه را که واقعیت دارد بنویسید و از گفتن دروغ بپرهیزید زیرا به محض این که کارفرما متوجه بشود، رزومه شما رد می‌شود.

  1. تجربه های کاری

یکی از نکات مهمی که در هنگام نوشتن تجربه کاری باید رعایت کنید این است در شرح تجربه ها از واژه هایی مثل سازمان دهی، توسعه دادن و برنامه ریز استفاده کنید تا بیانگر اقدامات عملی شما باشند و حس خوبی به کارفرما منتقل کنند.

بهتر است به جای نوشتن عبارات کلیشه‌ای، از تجاربی که هنگام کار بدست آوردید، بنویسید.

همچنین سعی کنید مهارت‌های خود را بر اساس نوع شغلی که می‌خواهید به دست آورید، اولویت‌بندی کنید. برای مثال شغلی مرتبط با امور مالی نیازمند مهارت‌های تحلیلی و آماری است، در صورتی که شغلی مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند فن مذاکره نیازمند است.

  1. علاقه مندی ها

این قسمت باید کوتاه و جامع بیان شود و بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که تجربه کاری و سن کم‌تری دارند و برای افرادی با تجربه کاری بالا، از اهمیت این قسمت کاسته می‌شود.

در این قسمت باید علاقه‌مندی خود را در زمینه‌هایی مانند ورزش و هنر بیان کنید و اگر در آن زمینه نوآوری داشته ‌اید آن را ذکر کنید اما به گذراندن اوقات فراغت خود اشاره نکنید و اگر کتاب می‌خوانید نام چند مورد از کتاب‌های مورد علاقه‌تان را درج کنید.

  1. توانمندی ها

میزان تسلط خود در خواندن و نوشتن زبان‌های خارجی به ویژه زبان انگلیسی و مهارت خود در زمینه کامپیوتر مانند تسلط به آفیس را در آن ذکر کنید و هم‌ چنین می‌توانید اگر در زمینه رانندگی مهارت دارید آن را به فهرست اضافه کنید.

  1. معرف ها

این قسمت تنها زمانی ضرورت دارد که از شما خواسته شود نام معرف خود را بنویسید اما در غیر اینصورت دو معرف را ذکر کنید: یک معرف تحصیلی (برای مثال استاد دانشگاه) و یک معرف حرفه ای (یکی از همکاران قبلی).

  1. درباره من

 در قسمت درباره ی من که معمولا در بالای رزومه قرار باید چکیده ای از توانمندی ها و تجربه های مهم را بنویسید. هنگامی که خود را معرفی می‌کنید اعتماد به نفس داشته باشید و به اهداف خود اشاره کنید.

رزومه آنلاین

طول رزومه باید چقدر باشد؟

بعضی از رزومه‌ نویسان حرفه‌ای تأکید دارند که روزمه‌ی داوطلبان نباید از یک صفحه بیشتر شود، اما بعضی دیگر معتقدند که اگر رزومه‌ی شما کاملا مرتبط با کار درخواستی شماست، می‌توانید ادامه دهید و به تعداد صفحات اضافه کنید. با این‌حال، اگر فقط می‌خواهید تعداد صفحات را بیشتر کنید رزومه‌ی شما ارزشی نخواهد داشت.

در مجموع، رزومه به خصوص برای کارجویان تازه فارغ التحصیل شده یک الی دو صفحه کافی است. دقت کنید از ذکر موارد حائز اهمیت غافل نشوید. پس به جای حذف موارد مهم سایز حاشیه ها و متن و تیتر ها را کمتر در نظر بگیرید تا جایی که خوانا باشد و نیازی به زوم کردن نباشد یا برای بخش های سوابق تحصیلی جدول طراحی کنید. درضمن فونت رایج رزومه B‌-Nazanin است.

 

انواع مختلف رزومه

  1. رزومه زمانی

در این نوع رزومه، تجربه کاریتان را بر اساس تاریخ می‌نویسید. در رزومه زمانی، پیشینه و مهارت‌های افراد به ترتیب از آخرین توانایی و مهارت نوشته می‌شود و شروع این رزومه از آخرین پیشینه افراد است.

 

این شیوه رزومه نویسی از شیوه‌های رایج در رزومه است. رزومه‌ای که به ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پرجزئیات، قابل فهم و زندگینامه‌گونه هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید هستند.

  1. رزومه کاری

این نوع رزومه‌ معمولا برای موقعیت‌های شغلی خاص ایجاد می‌شود. در رزومه کاری تاکید بر مهارت و توانایی‌های فرد در زمینه مورد نظر است و تفاوت آن با رزومه زمانی این است که تاریخ و زمان در آن اهمیت ندارد.

در این نوع رزومه، کارجو سعی می‌کند تا تنها بر روی مهارت‌ها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند. این نوع رزومه برای موقعیت‌های شغلی مدیریتی بسیار کاربردی است.

  1. رزومه ترکیبی

این رزومه ترکیبی است از رزومه کاری و زمانی به این شکل که در بالای رزومه فهرستی از توانایی‌ها و مهارت‌های فرد نوشته می‌شود و در پایین آن، سوابق کاری افراد ذکر می‌شود که به وسیله آن هم می‎‌توان صلاحیت‌های خود و هم سوابق کاری را گزارش داد.

  1. رزومه اینفوگرافی

این رزومه از عناصر گرافیکی (رنگ، تصویر، نمودار و ...) تشکیل می‌شود و می‌تواند همراه با متن یا بدون متن باشد. از آن جایی که یک رزومه معمولی صرفا از متن ساده برای نمایش اطلاعات استفاده می کند، یک  نمونه رزومه اینفوگرافیک از جانمایی، رنگ، آیکون ها و نشانگر ها و فونت های متفاوت برای سازمان دهی و چیدمان محتوای  فرم رزومه استفاده می کند.

 

برای موقعیت های کاری مختلف رزومه های متفاوتی ایجاد کنید.
یک فایل رزومه را می ‌توان در چند مرکز برای استخدام، البته در زمینه های شغلی مشترک، ارائه داد. اما در صورتی که برای چند زمینه ی شغلی متفاوت تقاضای استخدام دارید، باید برای هر زمینه کاری مختلف، یک رزومه‌ کاری سازگار با همان فرصت شغلی تهیه و ارسال نمایید تا سوابق و توانمندی های مربوط با شغل مورد نظر واضح و شفاف باشد. اگرچه در بعضی از حوزه های کاری، رزومه نمی گیرند و به جای آن فرم استخدامی می دهند که متقاضیان آن را تکمیل نمایند. در پر کردن فرم‌ استخدام باید همه موارد و اطلاعات درخواستی را وارد کنید و به همین دلیل، در صورتی که در مواردی دچار ضعف باشید، کارفرما متوجه آن می گردد. وقت و انرژی ‌ای که برای تکمیل این فرم صرف می کنید، بیانگر تعهدتان به جایگاه شغلی مدنظر است.

انواع رزومه کاری

رزومه‌ کاری زمانی وارونه

رزومه‌ کاری زمانی وارونه رایج ترین مدل رزومه می باشد و معمولا مورد تایید کارفرمایان است. در این مدل رزومه باید سوابق درسی و مهارتی خود را از اول به آخر لیست نمایید، یعنی آخرین مدرک تحصیلی و وضعیت شغل خود را در اول رزومه وارد کنید و به‌ ترتیب به عقب بروید. پیشرفت کاری درخواست کننده فرصت شغلی در این مدل رزومه روشن است. اما اگر وقفه های کاری و دائما تغییر شغل داشته باشید از دید کارفرما پنهان نمی ماند و این تنها اشکال این نوع رزومه ها است.

رزومه‌ کاری تحت توانمندی ها

در رزومه‌ کاری تحت توانمندی ها، مهارت های مرتبط با موقعیت شغلی مربوطه در اولویت قرار دارند و مسائل مرتبط با سوابق درسی و مدرک تحصیلی خیلی اهمیت ندارد. این مدل رزومه مناسب کارجویانی است که سوابق تحصیلی و شغلی آن ها با شغل مورد نظر ارتباطی ندارد یا تمایل دارند در زمینه ی جدیدی فعالیت کنند.

رزومه در چه شرایطی کاربردی می باشد؟

کارفرما بگوید هر نوع تقاضای کار و استخدام باید در فرم رزومه ارائه گردد.

کارفرما فرم مخصوصی را جهت تقاضای استخدام تعیین نکرده باشد.

کارجویی بخواهد به کارفرمایی تقاضای جذب ارسال کند که آگهی استخدام نداده است، با این انتظار که پس از بررسی رزومه ‌اش مورد تایید قرار گیرد و استخدام گردد.


رزومه حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

برای داشتن رزومه حرفه ای پیشنهاد می‌کنیم، نکات زیر را در هنگام نوشتن رزومه رعایت کنید:

 

  • رزومه شما باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت‌هایتان با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد.
  • بخش‌بندی رزومه شما باید ساختاری منطقی داشته باشد تا قابل مطالعه و مفهوم باشد.
  • یک رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد.
  • محتوای رزومه شما نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد.
  • نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد.

رزومه آنلاین

رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟

به جز حالتی که خود شرکت فرمت رزومه و نحوه ارسال رزومه را مشخص کرده باشد، شما رزومه تان را در قالب Word یا PDF برای شرکت ها ارسال کنید. بهتر است برای حفظ حالت اصلی رزومه، فایل رزومه تان را در قالب PDF برای آن ها ارسال کنید.

زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال می‌کنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونت‌های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود. حتی از آنجایی که این نوع فایل‌ها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهوا قسمتی از رزومه شما را حذف کند.

 سخن نهایی

نوشتن رزومه حرفه‌ای کاری دشوار و زمانبر است. با این حال داشتن یک رزومه خوب، اولین قدم برای رسیدن به شغل رویایی می باشد.

به طور خلاصه یک رزومه حرفه‌ای، رزومه‌ای است که در مدت زمان کوتاهی بتواند توجه کارفرما را به خود جلب کند و او را برای برقراری تماس با کارجو ترغیب کند.

غیر قابل باور است که در یک رزومه یکی دو صفحه ای ایرادات گرامری، غلط املایی و خطای نشانه گذاری وجود داشته باشد. وقتی نتوانید چنین کاری را بدون خط انجام دهید، این پیام را به آن کارفرما انتقال می دهید که شما در انجام کارهای شرکت دقت کافی را به خرج نخواهید داد.

خطای رزومه نویسی برابر است با حذف رزومه و از دست دادن شانس استخدام پس حتما رزومه تان را بازخوانی کنید و از شخص دیگری هم بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد و رزومه تان را اصلاح کند.


در اینجا به سوالاتی که در مورد رزومه مطرح می شود پاسخ میدهیم:

پرسش 1: آیا رزومه همان سابقه کاری است؟

خیر؛ رزومه کاری مجموعه ای از طلاعات شخص است و یکی از بخش های آن سابقه کاری است. بخش های دیگر رزومه، تخصص فنی و مهارت های اجتماعی، سوابق درسی و تحصیلی، اطلاعات فردی و دستاوردهای شما در زندگی شغلی و تحصیلی تان است.

پرسش 2: چرا باید رزومه داشته باشیم؟

ما برای تصمیم گیری در هر زمینه نیاز به جمع آوری اطلاعات داریم. حالا چطور یک سازمان یا شرکت راجع به انتخاب گزینه های استخدام تصمیم می گیرد؟ از اطلاعاتی که رزومه کاری تان در اختیار آن ها قرار می دهد. پس برای استخدام، داشتن یک رزومه اجباری است.

پرسش 3: آیا بدون رزومه نمی شود استخدام شد؟

بله می توان بدون رزومه هم کار پیدا کرد. ممکن است از طریق معرف وارد یک شرکت شوید. یا اینکه یک کارفرما نمونه کارهای شما را ببیند و راغب شود که با شما همکاری کند. بله گاهی آنقدر در کار خود خوب هستید که شرکت ها شما به شما پیشنهاد کار می دهند.
اما در حالت عادی، برای اینکه در یک سازمان و تیم کاری، استخدام شوید باید رزومه کاری داشته باشید و داشتن رزومه یکی از شروط لازم استخدام شما خواهد بود.

پرسش 4: آیا تازه کارها هم باید رزومه تهیه کنند؟

سابقه کار یک ضلع رزومه کاری شما است و نبود سابقه کاری شاید ارزش رزومه را کم کند، اما به راحتی می توان با تقویت ضلع مهارت ها و توانایی ها، این کمبود را در رزومه خود پوشش داد.
در ضمن به بهانه نداشتن سابقه کار، به هیچ وجه بخش سوابق شغلی را از رزومه حذف نکنید؛ دوره کارآموزی، کارهای پاره وقت، پروژه ای و کارهایی که حتی داوطلبانه انجام داده اید را به عنوان تجربه کاری بنویسید.

پرسش 5: آیا یک رزومه برای همه موقعیت های شغلی کفایت می کند؟

به هیچ عنوان این خطای بزرگ را در رزومه نویسی مرتکب نشوید. هر رزومه برای یک فرصت شغلی است.
البته منظور این نیست که هر بار و برای هر موقعیت شغلی یک رزومه جدید بنویسید. گاهی با بالا و پایین کردن اطلاعات موضوع حل می شود و گاهی هم باید برخی محتویات را حذف و محتویات جدیدی را در رزومه درج کنید. ساخت رزومه کاری باید کاملاً با توجه به ملاحظات درج شده در هر آگهی استخدام باشد. پس ببینید برای هر شرکت که آگهی جذب نیروی کار داده، چه چیزهایی در درجه بالاتری از اهمیت قرار دارد.

پرسش 6: آیا رزومه را باید از صفر بسازم یا قالبی وجود دارد که آن را تکمیل کنم؟

خیر؛ قالب های رزومه رایگان زیادی در اینترنت وجود دارد. به راحتی با جستجو کردن در گوگل فایل رزومه می توانید به منابع زیادی از سایت های رزومه ساز برسید. ما نیز برای راحتی کارجویان، امکانی را در نظر گرفته ایم که می توانید با ثبت نام در سامانه و تکمیل اطلاعات و انتخاب قالب مناسب برای رزومه خود در کمتر از 10 دقیقه و رایگان از طریق رزومه ساز آنلاین سامانه کارگزینی آنلاین یک رزومه حرفه ای داشته باشید و به راحتی و اطمینان کامل در اختیار کارفرما قرار دهید.



مطالب مرتبط

درباره سامانه کاگزینی آنلاین
سامانه کارگزینی آنلاین جهت ارائه خدمات به بخش کارگزینی شرکت های دولتی و خصوصی طراحی شده است و امکانات قابل توجهی را در راستای مکانیزه کردن این بخش ارائه می نماید.

© 2024 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه کارگزینی آنلاین تعلق دارد