اگر متقاضی شغل هستید و قصد استخدام در شرکت معتبر را دارید، اولین اقدام که برای تقاضای آن شغل این است که معرفینامهی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید یا در واقع باید رزومه خود را برای موقعیت شغلی بنویسید. در اصل، شما با ارسال معرفینامه به کارفرما سعی میکنید اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات علایق مهارتها و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه دهید.
برای ساخت رزومه از چارچوب و قالب خاصی استفاده می گردد، با این حال نحوه نوشتن رزومه کاری امری سلیقهای است. مطمئناً رزومه شما هر چه زیباتر باشد و جزئیات بیشتری از سوابق شغلی شما ارائه دهد، تاثیرگذارتر خواهد بود.
در این نوشته قصد داریم نکات مهم حول نحوه نوشتن رزومه حرفهای را به شما آموزش دهیم.
رزومه (Resume) سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می گردد. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین نحو ممکن به کارفرما نشان می دهد.
در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارتها، علایق و تواناییها، صلاحیتها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. پس هرچه بهتر خودتان را معرفی کنید، تصمیمگیری برای کارفرما راحتتر می باشد.
یک رزومه حرفهای باید به شکلی طراحی گردد که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگیهای شخصی شما را برجسته نماید و نقاط ضعف شما را بپوشاند.
البته هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین نمایید. رزومه شما میتواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تیشرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژهای میدهد) چاپ گردد.
با این حال، حتما یک رزومه حرفهای باید شامل موارد خاصی باشد. در واقع، کارفرما با دیدن رزومه شما انتظار دارد اطلاعات مفیدی از شما به دست آورد. در ادامه این مقاله به شما می گوییم که یک رزومه حرفهای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.
طول رزومه باید چقدر باشد؟ آیا در هنگام نوشتن رزومه باید به اندازه آن دقت کرد؟
یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلیتان است و زیاد وارد جزئیات نمی گردد. برای فهم درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم.
Resume معمولاً یک یا دو صفحه می باشد که اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان میکند. کارجو می بایست Resume خود را برای هر فرصت شغلی تطابق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. حتی، الزامی نیست که Resume بیانگر تمام سوابق شغلیتان باشد.
از طرف دیگر، مفهومی به نام CV وجود دارد.در واقع CV (که مخفف عبارت Curriculum Vitae است)حاوی سندی دو یا چند صفحهای می باشد که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش میدهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر گردد.
cv اصولا باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث می گردد تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلیتان به دست آورد. CV معمولاً ثابت می باشد و برای موقعیتهای شغلی مختلف تغییر نمیکند.
اصولا در ایران هنگامیکه که از رزومه صحبت میگردد منظور رزومهای می باشد که با دقت CV نوشته شده باشد. نکاتی هم که در این مقاله بیان میشود بر این اساس گردآوری شدهاند.
در ضمن اگر تعداد صفحات رزومهتان زیاد می باشد با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانهگذاری تعداد صفحات را می توانید به شکل قابل ملاحظهای کاهش دهید.
انواع مختلف رزومه
رزومهها معمولاً به چهار روش نوشته میشوند:
به ترتیب زمانی (Chronological):
در این نوع رزومه، سابقه شغلیتان را باید بر اساس تاریخ بنویسید. در این رزومه، اصولا آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته می گردند. تهیه رزومه Chronological، راحتترین و رایجترین روش تهیه رزومه است. رزومهای که به ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پرجزئیات، قابل فهم و زندگینامهگونه هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید هستند.
عملکردی (Functional):
این نوع رزومهها اصولا برای موقعیتهای شغلی خاص ایجاد میشوند. در این نوع رزومه، کارجو سعی میکند تا فقظ بر روی مهارتها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط می باشند. این نوع رزومه برای موقعیتهای شغلی مدیریتی بسیار کاربردی می باشد.
ترکیبی (Combination):
همانگونه که از نام آن پیداست، این نوع رزومه ترکیبی از دو نوع زمانی و عملکردی است. معمولاً این یعنی که در این نوع رزومه هم سابقه کاری باید خیلی قوی و کامل باشد و هم مهارتها به صورت کامل وجود داشته باشند.
هدفمند (Targeted):
یک رزومه هدفمند میتواند در موقعیتی، کاربردی یا ترکیبی باشد، ولی به طور خاص برای موقعیتی که برای آن درخواست میکنید، هدفگذاری شده است. بخشهای مربوط به سوابق کاری، مهارتها و تحصیلات با توجه به کلمات کلیدی شرح شغلی کامل شدهاند. رزومه هدفمند مخصوصا در زمان درخواست آنلاین بسیار کاربردی می باشد و در هنگامیکه که رزومهها با ابزارهای آنلاین بررسی میشوند، بسیار عالی عمل خواهند کرد.
همچنین رزومه کاربردها و انواع مختلف دیگر نیز دارد که این موارد عبارتاند از:
رزومه کاری
رزومه کاری همان مدل جا افتاده و متداولی است که از رزومه می دانیم و اصولا نیز حاوی اطلاعات کامل از سابقه کار، مهارتها، مدارک تحصیلی، تواناییها، دستاوردها، همچنین شرح حالی از فرد است. این مدل رزومه را میتوان کاملترین نوع رزومه نامید، چرا که نه مانند رزومه تحصیلی سابقه کاری کاری در آن کم است و نه مانند رزومه تحصیلی تنها محدود به مدارک تحصیلی میشود.
رزومه تحصیلی
رزومه تحصیلی سندی است که در آن محققان و تحصیل کردهها از آن برای درخواست همکاری در مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی استفاده میکنند. این نوع رزومه نیز مانند رزومه کاری میتواند اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی، سوابق استخدامی و شغلی را شامل شود، اما در کنار آن سوابق کارهای تحقیقاتی و تدریس در دانشگاهها، سابقه انتشار مقاله، جوایز و دستاوردهای علمی و بورسیههای تحصیلی را نیز شامل میشود. در این نوع رزومه، بیشتر باید روی سوابق علمی و تجربه کار در مراکز آموزشی تمرکز کرد.
رزومه کارآموزی
رزومه کارآموزی مدرکی است که در آن مهمترین مهارتها، دستاوردها و همچنین سوابق کاری دانشجو آورده میشود تا بتواند نظر کارفرمایان و کارشناسان استخدام را جلب نماید. این رزومه شامل اطلاعات مهمی از جمله تحصیلات، سابقه کارآموزی و کاری، موفقیتها و مهارتها خواهد بود. رزومه کارآموزی کمی با رزومه کاری فرق دارد و عمده تفاوت آن در این است که، که در رزومه کارآموزی کارجو این اجازه را دارد که از موفقیتها ودستاوردهای خود در دانشگاه بگویید و کارهای پاره وقت خود را برجسته کند.
رزومه آنلاین
رزومه آنلاین کمی با آنچه شما به عنوان سند بازاریابی میسازید، فرق دارد. در رزومه کاری خود شما تنظیم کننده قالب و بایدها و نبایدهای رزومه هستید، اما در رزومه آنلاین این شرکتها هستید که تعیین میکنند چه بخشی در رزومه باید باشد و کدام بخشها باید پر شوند. رزومههای آنلاین همان فرمهایی هستند که در صفحه فرصتهای شغلی کسب و کارها مشاهده میکنید و شامل تمام موارد موجود در رزومه میشوند. کارجو برای استخدام در شرکتی، به صفحه فرصتهای شغلی آن شرکت در وبسایت سر می زند و برای هر موقعیت شغلی رزومه آنلاین پر میکند.
یک رزومه حرفهای شامل چه اطلاعاتی است؟
یکی از سوالاتی که برای کارجویان (به خصوص کارجویان تازه فارغالتحصیل) وجود دارد این است که رزومه باید شامل چه اطلاعاتی باشد. در ادامه خواهیم دید یک رزومه حرفهای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.
یک الگوی مناسب دارد
هدف رزومه باید این باشد که در قالبی صحیح، ارزشهای خود را به کارفرما اثبات کند. نقطه شروع، برای نوشتن حرفهای رزومه کجاست؟ رزومه خود را باید به شکلی تدوین کنید که برگ برندههای شما را به خوبی نشان دهد.
به دنبال قالبی برای رزومه خود باشید که تمام مهارتها، نقاط قوت و تجربیات شما را واضح نشان دهد.
اطلاعات مخاطب خود را به سربرگ رزومه اضافه کنید.
رزومه خود را به بخشهای زیر تقسیم بندی کنید:
هدر با اطلاعات تماس
خلاصهای از خودتان (درباره من) و هدف شغلی
تجربه کاری
تحصیلات
مهارتها
بخشهای اضافی (گواهینامهها، مدارک غیر دانشگاهی، ترجیحات دیگر، پروژهها و موارد از این دست)
هنگام طراحی رزومه خود، از فضای سفید به خوبی استفاده کنید، دیزاین چشم نوازی برای رزومه خود انتخاب کنید و از فونت خوانا برای نوشتن استفاده کنید.
رزومه چند صفحه باید باشد؟
اگر سابقه کاری شما بسیار زیاد است، پیشنهاد میکنیم که دو صفحه رزومه برای خودتان در نظر بگیرید. در غیر این صورت، رزومههای تک صفحهای بسیار حرفهایتر به نظر میرسند.
رزومه خود را در نهایت به صورت PDF ذخیره کنید تا شکل و ظاهر آن حفظ شود و تغییر شکل ندهد. رزومههایی با فرمت Word و سایر فرمتها، در برخی سیستمها به شکل به هم ریخته نمایش داده میشوند.
به یاد داشته باشید که کارفرمایان معمولا به صورت آنلاین به دنبال افراد برای استخدام میگردند؛ بنابراین حضور خود در فضاهای آنلاین را پررنگتر کنید و خلاصهی فعالیت خود در بازار کار و مشخصات خود را در این فضاها مانند لینکدین، بهینه کنید تا شانس خود را برای گرفتن کار بیشتر کنید. میتوانید در رزومه ساز ایران تلنت رزومهای آنلاین بسازید و به این ترتیب، مهارتها و تجربه خود را در معرض دید کارفرمایان قرار میدهید.
اطلاعات شخصی در رزومه
اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) میشود.
در گذشته به دلیل رعایت مسائل حرفهای از اضافه کردن عکس به رزومه خودداری میکردند (زیرا در صورت موجود بودن عکس، نپذیرفتن درخواست کارجو بر اساس سن، جنسیت یا رنگ پوست آسانتر میشود). برای مثال در آمریکا و انگلیس معمولاً از عکس در رزومه استفاده نمیشود، اما در کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک و آلمان مشکلی از این بابت وجود ندارد.
با این حال، امروزه با گسترش اینترنت و شبکههای اجتماعی مانند لینکدین، استفاده از عکس در رزومه به امری اختیاری تبدیل شده است. اگر در رزومه خود از عکس استفاده میکنید، عکستان باید از شانه به بالا باشد و بهتر است در آن لبخند بزنید.
خلاصه یا هدف رزومه
پس از قرار دادن اطلاعات شخصی، میتوانید و البته بهتر از خلاصهای از خود و هدف رزومهتان بیان کنید. سراغ جملاتی کوتاه بروید که در عین کوتاه بودن بتوانند به بهترین وجه شما و هدفتان را بیان کنند. برای کسانی که دارای تجربه کاری کمی دارند، مانند فارغ التحصیلان دانشگاه، این بخش میتواند خیلی حیاتی باشد. خلاصه رزومه بیانیه کوتاهی است که از زبان شما تجربه کاری و مهارتهای مرتبط با آن موقعیت شغلی را توصیف میکند.
تحصیلات
شما در رزومه خود باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کردهاید، اشاره کنید. اگر مدارک دیگری نیز دارید بهتر است آنها را نام ببرید.
سوابق شغلی
یکی از نکات مهمی که در هنگام نوشتن سوابق شغلی باید رعایت کنید این است که از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند. برای مثال کلماتی مانند برنامهریزی، توسعه و هماهنگی میتوانند حس خوبی به کارفرما منتقل کنند.
هنگام نوشتن سوابق شغلی، سعی کنید بر روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاریتان مربوط به کار در رستوران یا کافی شاپ است بهتر است به جای نوشتن عبارات کلیشهای، از تجاربی که هنگام ارائه خدمات به مشتریان یا مدیریت اعتراضات مشتریان بنویسید.
همچنین سعی کنید مهارتهای خود را بر اساس نوع شغلی که میخواهید به دست آورید، اولویتبندی کنید. برای مثال شغلی مرتبط با امور مالی نیازمند مهارتهای تحلیلی و آماری است، در صورتی که شغلی مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند فن مذاکره نیازمند است.
تسلط به زبانهای مختلف را در رزومه بیاورید
قرار دادن این مورد در رزومه الزامی نیست، اما اگر میخواهید در یک محیط بین المللی کار کنید، ذکر تسلط به زبانهای مختلف در رزومه میتواند امتیازاتی برای شما به همراه داشته باشد.
علایق و دستاوردها
توضیحات مرتبط با این بخش باید کوتاه و مختصر باشد. هر چقدر سنتان بیشتر میشود، الویتها و علایق شما در رزومه، به مرور کوتاه و پر اهمیت میشود.
از عبارات و جملات کلیشهای مانند “معاشرت با دوستان” استفاده نکنید. همچنین بهتر است برای نظمبخشی بصری به رزومه، از علامتگذاری و بولت پوینت برای دستهبندی علایق خود استفاده کنید. برای مثال
ورزشی
خلاقیت
و …
یکی از مواردی که کارفرمایان در رزومه به آن دقت میکنند، نوع علایق و سرگرمیهای شماست. پیشنهاد میکنیم بر روی فعالیتهای گروهی و تیمی تمرکز کنید. برای مثال اگر بیشتر علایق معرفی شده در رزومه شما کارهای فردی باشند (مانند مطالعه، تماشای تلویزیون یا جمعآوری تمبر)، به عنوان فردی گوشهگیر که توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارد، شناخته خواهید شد.
همچنین، سعی کنید علایق و سرگرمیهای داخل رزومهتان متنوع باشد. برای مثال اگر تمام سرگرمیهایتان حول مسائل ورزشی باشد، برای کارفرما سوال خواهد شد که چگونه با مشتری یا همکاری که به ورزش علاقه ندارد، ارتباط برقرار میکنید.
اگر سرگرمیهای غیرمعمول دارید آنها را در رزومه خود قرار دهید، این کار باعث جلب توجه کارفرما خواهد شد. برای مثال موج سواری یا اسکی از جمله سرگرمیهاییاند که نشان میدهند در شرایط سخت و دشوار بر تواناییهای خود متکی هستید.
هر سرگرمی و علاقهای که به شغل مورد نظرتان مرتبط است را باید در رزومه خود قرار دهید. برای مثال اگر قصد دارید به عنوان یک خبرنگار فعالیت کنید، بهتر است که از علاقه خود به وبلاگنویسی بگویید.
مهارتها
مهارتهای ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:
تسلط به یک زبان غیر فارسی (مانند انگلیسی)
توانایی کار با نرمافزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
توانایی جستجو در اینترنت
تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی
اگر کارجویی با سابقه هستید یا مهارتهای مرتبط با شغلتان زیاد است، نوشتن یک رزومه بر اساس مهارتها میتواند روند استخدامتان را تسریع کند. همچنین برای اینکه بتوانید نقاط قوت خود را بیشتر در رزومه مشخص کنید تست MBTI ار انجام دهید و لیستی از آنچه میتوانید انجام دهید و نقاط مثبت خود را به دست آورید و از آنها در رزومه خود استفاده کنید.
ارجاعات در رزومه
بسیاری از کارفرمایان در مرحله مطالعۀ رزومه، درستی سوابق شما را بررسی نخواهند کرد. بنابراین اگر در رزومه خود با کمبود فضا روبرو هستید میتوانید این قسمت را حذف کنید و در صورت درخواست، شماره تماس کارفرمایان پیشین خود را در اختیار کارفرمای جدید قرار دهید.
معمولاً دو نوع ارجاع در رزومه کافیست: یک ارجاع تحصیلی (معرفی استاد راهنما) و یک ارجاع شغلی (معرفی کارفرمای قبلی). همچنین، گاهی اوقات یک نامه پوششی به همراه رزومه خود برای کارفرما ارسال کنید.
رزومه حرفهای چه ویژگیهایی دارد؟
همانطور که در بالا اشاره کردیم روش مشخص و درستی برای نوشتن یک رزومه وجود ندارد، اما برای دریافت بهترین نتیجه پیشنهاد میکنیم، نکات زیر را در هنگام نوشتن رزومه رعایت کنید:
رزومه شما باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارتهایتان با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد
بخشبندی رزومه شما باید ساختاری منطقی داشته باشد تا به راحتی قابل مطالعه و مفهوم باشد
یک رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد
محتوای رزومه شما نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد
نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد
اشتباهاتی که در نوشتن رزومه میتوان مرتکب شد
بر اساس گزارش وبسایت kent.ac.uk، نظرسنجی از کارفرمایان نشان داد بیشترین اشتباهاتی که کارجویان در رزومه خود مرتکب میشوند به ترتیب زیر است:
غلطهای املایی و دستور زبانی ۵۶%
نامرتبط بودن مهارتهای کارجو با شغل ۲۱%
کوتاه بودن رزومه و سابقه کاری کم ۱۶%
ساختار بد و ضعیف محتوای رزومه ۱۱%
نداشتن دستآورد ۹%
نادرست بودن شماره تماس و ایمیل ۹%
گنگ بودن اطلاعات محتوای رزومه ۵%
دروغگویی ۲%
داشتن عکس در رزومه ۱%
غیره ۳%
همانطور که کوتاه بودن رزومه میتواند در کارفرما اثری منفی داشته باشد، طولانی بودن رزومه نیز میتواند حسی مشابه در کارفرما ایجاد کند.
برای نوشتن رزومه حتماً از فونتهای رسمی استفاده کنید. اگر قرار است که رزومه خود را پرینت کنید، حتماً دقت کنید که رزومهتان بر اساس اندازه A4 ایجاد شده باشد. همچنین، به هیچ وجه کاغذ رزومه خود را تا نکنید.
یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از کارجویان در هنگام نوشتن رزومه مرتکب میشوند، اضافه کردن آدرس ایمیل نامتعارف است. بهتر است یک ایمیل رسمی با نام رسمی خودتان ایجاد کنید زیرا نزدیک به ۷۵% از رزومههایی که ایمیل نامتعارف داشته باشند، نادیده گرفته خواهند شد. مطمئناً هیچ کارفرمایی با دیدن ایمیل golden.monkey96@gmail با شما تماس نخواهد گرفت.
همچنین، ساده نویسی را فراموش نکنید. استفاده از کلمات ثقیل و دشوار نشان از سطح آگاهی بالای شما نیست و فقط مطالعه رزومه شما را دشوارتر میکند.
رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟
رزومهها معمولاً به صورت فایل PDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال میشوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است.
زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال میکنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونتهای آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود. حتی از آنجایی که این نوع فایلها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند.
این نوع مشکلات در فایلهای PDF وجود ندارد. فایلهای PDF در همۀ رایانهها به یک شکل نمایش داده میشوند و همچنین، امکان ویرایش آنها توسط دیگران وجود ندارد.
سخن نهایی درباره نحوه نوشتن رزومه کاری
مطمئناً نوشتن رزومه حرفهای کاری دشوار و زمانبر است. با این حال داشتن یک رزومه خوب، اولین قدم برای رسیدن به شغل رویایی است.
به طور خلاصه یک رزومه حرفهای، رزومهای است که در مدت زمان کوتاهی بتواند توجه کارفرما را به خود جلب کند و او را برای برقراری تماس با کارجو ترغیب کند.
اگر رزومه نویسی را کاری غیرممکن میدانید، اصلاً نگران نباشید. در حال حاضر، تمامی وبسایتهای کاریابی ابزار آنلاین رزومه ساز دارند و آن را به رایگان در اختیار کاربران خود قرار میدهند. این ابزارها، قالبهای رزومه با فیلدهای ضروری را به شکل یک فرم در اختیار کاربران قرار میدهند. به این ترتیب، کاربران اطلاعات خود را داخل فرم مورد نظر وارد کرده و رزومه نهایی خود را دانلود میکنند.
اگر رزومه ندارید همین الان میتوانید با استفاده از رزومه ساز حرفه ای سامانه کارگزینی آنلاین، رزومه خود را در چند دقیقه بسازید. اگر تجربه خاصی در نوشتن رزومه دارید یا تصور میکنید که ما نکات مهم دیگری را فراموش کردهایم، خوشحال میشویم نظرات شما را در این رابطه بدانیم.