آخرین خبر از وضعیت نظام رتبهبندی معلمان در سال ۱۴۰۰
طرح رتبه بندی معلمان چیست؟
طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان بسیار مهم است.
همچنین، این طرح متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز میباشد.
این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه بندی میکند.
رتبههای پنجگانه کدام هستند؟
- آموزشیار معلم (از بدو ورود به خدمت)
مربی معلم (۷ سال خدمت)
- استادیار معلم (۱۲ سال خدمت)
- دانشیار معلم (۱۷ سال خدمت)
- استاد معلم (۲۲ سال خدمت)
دقت کنید، در آخرین مصوبه مجلس مدت زمان توقف در هر رتبه به ۴ تا ۵ سال کاهش یافته است.
چرا رتبه بندی اهمیت دارد؟
به دلیل اینکه مرزهای علم و شیوههای تربیتی توصیه شده برای تدریس به دانش آموزان هر ساله دچار تغییرات و بهبودهایی میشود، معلمان نیز باید خود را بر این اساس تغییر دهند.
به این صورت معلمانی که کوشایی بالاتری در تربیت نسلی نوین از دانش آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر نسبت به سایر معلمان هستند.
فوقالعاده رتبه بندی چیست؟
فوقالعاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵درصد) بیشتر از میانگین حقوق و فوقالعادههای مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته میشود. این فوقالعاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوقالعاده هریک از رتبههای موضوع این قانون در آییننامه اجرایی تعیین خواهد شد.
مهمترین مانع اجرای این طرح چیست؟
اجرای این طرح بار مالی فراوانی برای دولت دارد و نیازمند تخصیص بودجهای خاص برای آن خواهد بود.
ساختار اجرایی این طرح
- هیئت ممیزه مرکزی (در وزارت آموزش و پروش)
- هیئت ممیزه استانی (در اداره کل آموزش و پرورش استان)
- کارگروه شهرستانها، منطقه، ناحیه (در سطح شهرستانها، مناطق و نواحی)
آیا لایحه رتبه بندی اجرایی میشود؟
با توجه به حساسیت امر آموزش و پرورش در تربیت فرزندان کشور و اخبار روزانه طرح رتبه بندی که در سایت «ای استخدام» درج میشود و همچنین تاکید دکتر قالیباف بر پیگیری طرح رتبه بندی معلمان، امید میرود این طرح به زودی تصویب و اجرایی گردد.
آخرین بخشنامه معتبر و در حال اجرا کدام است؟
در حال حاضر و تا زمان تصویب لایحه جدید مجلس و اجرایی شدن طرح جدید، آخرین بخشنامه معتبر که در حال حاضر اجرا میگردد بخشنامه زیر است:
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات نشست یکشنبه ۳ بهمن این کمیسیون اظهار داشت: در این نشست رفع ایرادات و ابهامات شورای نگهبان در خصوص لایحه نظام رتبه بندی معلمان در دستورکار قرار داشت.
وی افزود: با پیگیریهای مجلس، قرار است نامهای از جانب دولت ارائه شود و بار مالی مربوط به سال ۱۴۰۰ ناشی از اجرای لایحه رتبه بندی معلمان پذیرفته شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: به همین جهت در نشست امروز، کمیسیون به بندها و ایرادات مربوط به بار مالی ورود نکرد و سایر ایرادات برطرف شد و فقط بررسی ۲ مورد به کمیته آموزش و پرورش ارجاع شد
منادی گفت: جلسه کمیته آموزش و پرورش نیز فردا برای رفع این ایرادات و ابهامات با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار خواهد شد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه بار مالی ناشی از اجرای رتبه بندی در سالیان آینده در قوانین بودجه دیده میشود، پیگیر ارسال هرچه سریعتر نامه از جانب دولت برای تقبل بار مالی ناشی از اجرای لایحه در سال ۱۴۰۰ خواهیم بود.
آخرین اخبار از رتبه بندی معلمان دوشنبه 4 بهمن:
علیرضا منادی سفیدان در گفتوگویی با تشریح نشست امروز (یکشنبه ۳ بهمن) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اظهار کرد: در نشست امروز که با حضور نمایندگان رسمی شورای نگهبان، سازمان امور استخدامی و اداری کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد، ایرادات و ابهامات شورای نگهبان در خصوص لایحه نظام رتبه بندی معلمان بررسی شد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به پیگیریهای صورت گرفته توسط مجلس، قرار است نامهای از جانب دولت ارائه شود و بار مالی مربوط به سال ۱۴۰۰ ناشی از اجرای لایحه رتبه بندی معلمان پذیرفته شود. به همین جهت در نشست امروز، کمیسیون به بندها و ایرادات مربوط به بار مالی ورود نکرد و سایر ایرادات برطرف شد و فقط بررسی ۲ مورد به کمیته آموزش و پرورش ارجاع شد.
رفع برخی ایرادات شورای نگهبان در خصوص نظام رتبهبندی معلمان (۴ بهمن ۱۴۰۰):
بخشی از ایرادات شورای نگهبان که نیاز به بحث کارشناسی بیشتر داشت به کمیته آموزش و پرورش ارجاع شد که این کمیته در جلسه سایر ایردات را تعیین تکلیف میکند.
علیرضا منادی سفیدان در تشریح کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، تصریح کرد: در این نشست که با حضور نمایندگان رسمی شورای نگهبان، سازمان امور استخدامی و اداری کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد، رفع ایرادات و ابهامات شورای نگهبان در خصوص لایحه نظام رتبه بندی معلمان در دستور کار قرار داشت.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس تصریح کرد: با توجه به پیگیریهای صورت گرفته توسط مجلس، قرار است نامهای از جانب دولت ارائه شود و بار مالی مربوط به سال ۱۴۰۰ ناشی از اجرای لایحه رتبه بندی معلمان پذیرفته شود.
وی تصریح کرد: به همین جهت در نشست امروز، کمیسیون به بندها و ایرادات مربوط به بار مالی ورود نکرد و سایر ایرادات برطرف شد و فقط بررسی ۲ مورد به کمیته آموزش و پرورش ارجاع شد.
منادی تأکید کرد: جلسه کمیته آموزش و پرورش نیز فردا برای رفع این ایرادات و ابهامات با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار خواهد شد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه بار مالی ناشی از اجرای رتبه بندی در سالیان آینده در قوانین بودجه دیده می شود، پیگیر ارسال هرچه سریعتر نامه از جانب دولت برای تقبل بار مالی ناشی از اجرای لایحه در سال ۱۴۰۰ خواهیم بود.
سوالات متداول
رتبه بندی معلمان چیست؟
طرح رتبهبندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان بسیار مهم است.
همچنین، این طرح متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز میباشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبهبندی میکند.
طرح رتبه بندی معلمان از چه تاریخی اجرایی خواهد شد؟
در حال حاضر این طرح به صورت یک لایحه در مجلس قرار دارد و به محض تصویب بودجه مورد نیاز و طی مراحل قانونی اجرایی خواهد شد.
میزان افزایش حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی به چه میزان خواهد بود؟
برای افزایش حقوق دو مبنا مطرح است. اول هشتاد درصد حقوق هیئت علمی هم رتبه و دیگری بیست درصد بالاتر از حقوق کارمند دولت هم رتبه. هر کدام در مجلس مصوب گردد مبنای عمل خواهد بود.
پس از چند سال میتوان در طرح رتبه بندی معلمان وارد شد؟
معلمان از بدو ورود به شغل خود میتوانند وارد این طرح شوند.
معیارهای رتبه بندی معلمان چه موردی است؟
رسیدن به میزان سابقه کاری لازم بعلاوه کسب امتیازات از آزمون و دورههای عملی شرط ورود به هر رتبه برای معلمان است