استخدام قوه قضاییه

اخبار و استخدام‌های قوه قضاییه به محض اعلام توسط مراجع رسمی در این صفحه اطلاع رسانی میگردد. بدیهی میباشد شما با مراجعه روزانه به این صفحه میتوانید علاوه بر مطالعه تمام اخبار و استخدام های قوه قضاییه ، آشنایی با سوالات و منابع مطالعاتی استخدام قوه قضاییه و منابع مصاحبه استخدامی، در جریان استخدام جدید نیز قرار بگیرید. در ادامه با کلیک بر روی هر لینک فهرست مطالب به بخش مربوطه هدایت میشوید.


آخرین اخبار مهم استخدام قوه قضاییه

خبر ۱۷ اسفند ۱۴۰۰- دریافت کارت آزمون استخدام قوه قضائیه سال ۱۴۰۰

ضمن آرزوی موفقیت سامانه کارگزینی آنلاین برای کاربران شرکت کننده در آزمون استخدام قوه قضاییه در سال ۱۴۰۰ به اطلاع میرسانیم، لینک دریافت کارت آزمون فعال گردید.

زمان برگزاری آزمون : روز جمعه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰

برای دریافت کارت آزمون اینجا کلیک نمایید




خبر14 اسفند ۱۴۰۰ - اطلاعیه تخصیص سهمیه شورای حل اختلاف در آزمون استخدامی قوه قضائیه

ضمن آرزوی موفقیت سامانه کارگزینی آنلاین برای کاربران شرکت کننده در آزمون استخدام قوه قضاییه به اطلاع میرسانیم، سهمیه پیش‌بینی شده برای اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف سراسر کشور جهت مشاهده و ویرایش محل شغل مورد تقاضا، تعیین و ابلاغ می گردد.

قابل ذکر است سهمیه مذکور، صرفاً در رشته شغل‌ها و محل جغرافیایی تعیین شده، قابل اعمال بوده و سهمیه‌ای برای اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف که شغل‌محل‌هایی غیر از موارد مندرج در جدول را انتخاب کرده باشند، در نظر گرفته نخواهد شد.

این افراد می توانند از ساعت ۲۳ روز پنجشنبه ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا ساعت ۲۳ روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه با مراجعه به پروفایل خود در سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی نسبت به ویرایش احتمالی اقدام نمایند.

خبر ۳۰ بهمن ۱۴۰۰- اطلاعیه جدید آزمون استخدام قوه قضاییه در سال ۱۴۰۰

مهلت ثبت‌نام به اتمام رسیده است. صرفاً برای داوطلبانی که نسبت به خرید توکن ثبت‌نام اقدام کرده و هنوز ثبت‌نام خود را نهایی نکرده‌اند، تا ساعت ۱۴ روز شنبه ۳۰ بهمن‌ فرصت ثبت‌نام و و یرایش اطلاعات وجود دارد.

همچنین داوطلبان محترم ایثارگر که متقاضی تغییر در سهمیه ایثارگری ۲۵ درصد خود هستند، تا ساعت ۱۴ روز ۳۰ بهمن‌ فرصت تغییر شرایط در سامانه سجایا و و یرایش اطلاعات خود در سامانه را دارند.

خبر ۲۸ بهمن ۱۴۰۰- تمدید ثبت نام آزمون استخدام قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰

ضمن آرزوی موفقیت سامانه کارگزینی آنلاین برای کاربران شرکت کننده در آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضائیه به اطلاع می رسانیم، مهلت ثبت‌نام تا پایان روز جمعه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تمدید گردید.


خبر ۲۷ بهمن ۱۴۰۰- اصلاحیه آزمون استخدام قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰

پیرو انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی کادر ادار ی قوه قضا ئیه، بدینو سیله به اطلاع کلیه داوطلبان شرکت در امتحان مذکور میرساند، با توجه به اعلام قوه قضائیه، اصلاحات و اضافات ذیل در سامانه ثبت نام صورت گرفته است .
کلیه داوطلبان م یتوانند در مهلت با قی مانده تا پایان مدت ثبت نام، پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و همچنین مندرجات این اصلاحیه و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، به سامانه ثبت نام این آزمون به نشانی ir.hrtc.www مراجعه و نسبت به ثبت نام در امتحان مذکور اقدام نمایند و یا اگر قبلا ثبت نام کرده اند ، ضمن مراجعه به پروفایل خود در صورت تمایل نسبت به ویرایش آن اقدام نمایند .

۱ .در شرایط احراز شغلهای زیر، موارد زیر اضافه شده است :
- تقریر نویس
«لیسانس علوم سیاسی» اضافه گردیده است .
«لیسانس حقوق» اضافه گردیده است.

- متصدی امور دفتری
«لیسانس حقوق» اضافه گردیده است.

- کارشناس حقوقی
«لیسانس حقوق» اضافه گردیده است.

۲ .تغییر جزئی در مفاد آزمون تخصصی برخی از مشاغل
با توجه به تغ ییر شرایط احراز برخی از مشاغل و احتمال تغییرات جزئی در مواد آزمون اختصاصی، فایل نهایی مواد آزمون روز دوشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ مجدداً در صفحه اول سامانه بارگذاری خواهد شد

خبر ۲۱ بهمن ۱۴۰۰- اطلاعیه جهاد دانشگاهی در خصوص ثبت نام آزمون استخدام قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰

به اطلاع داوطلبان گرامی می‌رساند؛ با هدف تسهیل در فرآیند ثبت‌نام، امکان ورود به سامانه ثبت‌نام آزمون کادر اداری قوه قضاییه به مدت ۱۲ ساعت از ساعت ۱.۰۰ بامداد پنج شنبه ۲۱ بهمن فراهم نمی‌باشد. از صبوری و همراهی شما سپاسگزاریم.

خبر ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضائیه

قوه قضائیه در نظر دارد به استناد بند ث ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور و موافقت اصولی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان ادار ی و استخدامی کشور، تعداد ۹۶۰۰ نفر از افراد واجد شرایط را از طریق برگزاری آزمون و انجام مراحل گز ینش و مصاحبه به منظور خدمت در دادگستری کل استانها به صورت پیمانی استخدام نماید.
لذا کلیه متقاضیان، میتوانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات موردنیاز، نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون فوق اقدام نمایند.

نکته بسیار مهم :
با عنایت به اینکه در راستای اختیارات ناشی از اصل ۱۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، احتمال تغییر پستهای سازمانی، تشکیلات و ساختار دادگستریهای سراسر کشور وجود دارد و ممکن است برخی از پستهای سازمانی دارای متقاضی استخدام، رشته شغلها و یا حوزه های محل خدمت مندرج در این دفترچه، تغییر یابد، فلذا با یادآوری اختیارات ناشی از تبصره ۴ ماده ۴۵ قانون مدیریت خدمات کشوری(ناظر بر مقطع بدو ورود خدمت) و اینکه جذب، بکارگیری و انتصاب کارمندان و تغییر پست، شغل و محل خدمت آنها بنا بر اقتضائات اداری و تمشیت مطلوب امور، از اختیارات مدیریت دستگاه اجرایی میباشد، به آگاهی میرساند در موارد فوقالذکر و در صورت حذف و یا تغییر پست سازمانی مندرج در دفترچه راهنمای آزمون که دارای متقاضی جذب و استخدام میباشد، دستگاه قضایی، مختار است که در این مورد، پست بلاتصدی دیگری متناسب با مدرک تحصیلی و یا هم طراز در شهرستان مورد تقاضا و در صورت فقدان پست متناسب، از پستهای شهرستانهای همجوار به آنان اختصاص و متقاضیان در پستهای مورد نظر منصوب نماید.
اطلاع از مفاد این اعلامیه به منزله اسقاط حق هرگونه اعتراض در این زمینه خواهد بود و متقاضیان موظف به تبعیت از تصمیم اخذ شده توسط دستگاه قضایی، در حدود قوانین و مقررات میباشند.

بخش اول : شرایط عمومی داوطلبان
۱ -داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲ -نداشتن سابقه محکومیت جزائی موثر.
۳ -عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر.
۴ -داشتن توانائی جسمی و روانی متناسب با شغل مورد درخواست و عدم ابتلا به بیماریهای مسری به تشخیص پزشک قانونی یا پزشک معتمد دادگستری جمهوری اسلامی ایران
۵ -اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۶ -دارا بودن مدارک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک همطراز(برای مشاغلی که مدارک همطراز در شرایط احراز آنها پیشبینی شده است)
۶ -التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۷ -نداشتن منع استخدامی در دستگاههای دولتی بهموجب آراء مراجع قضائی و ذیصلاح.
۸ -انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت دائم برای آقایان
۹ -داوطلبان استخدام نباید جزء نیروهای بازخرید خدمت دستگاههای اجرایی و بازنشسته باشند.
۱۰ -به استناد ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و پست سازمانی، کارکنانی که تصدی یکی از پستهای سازمانی در هر یک از دستگاههای اجرایی را به صورت رسمی یا پیمانی دارا میباشند، پس از پذیرفته شدن، در زمان استخدام نباید جزء مستخدمین رسمی یا پیمانی سایر دستگاههای اجرا یی باشند.

تبصره : مسئولیت قبول یا عدم قبول استعفای پذیرفتهشده نها یی بر اساس قوانین و مقررات مربوطه توسط دستگاه اجرایی، در زمان انعقاد قرارداد پیمانی به عهده داوطلب پذیرفته شده آزمون میباشد.

بخش دوم : شرایط اختصاصی داوطلبان
۱ -داشتن حداقل بیست ( ۲۰ )سال تمام و حداکثر سن سی و پنج (۳۵ )سال تمام برای دارندگان مدارک فوق دیپلم و لیسانس و حداکثر سی وهشت (۳۸)سال تمام برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکتر ی.
تبصره ۱ :جانبازان، آزادگان، فرزندان شهداء، فرزندان جانبازان ۲۵ و بالاتر و فرزندان آزادگان دارای سابقه یک سال اسارت و بالاتر از شرط حداکثر سن معاف میباشند.
تبصره ۲ :مواد ذیل به شرط ارائه مدارک و مستندات لازم از مراجع ذیربط، به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد.
الف) پدر، مادر، همسر، خواهر و برادر شهید به میزان ۵ سال
ب) داوطلبانی که در جبهه ها به طور داوطلبانه خدمت نمودهاند، به میزان حضور در جبهه و همچنین مدت زمان بستر ی شدن و یا استراحت پزشکی رزمندگان داوطلب در اثر مجروحیت در جبهه ها؛
ج) میزان مدت خدمت ضرورت؛

۲ -اشتغال قبولشدگان از بدو استخدام در رشته شغلی پذیرفتهشده و در منطقه جغرافیا یی انتخابی حداقل به مدت ده(۱۰ )سال الزامی خواهد بود (در این مدت امکان انتقال و جابجایی پذیرفته به هیچ عنوان وجود نداشته و تعهد محضر ی لازم از قبول شدگان اخذ خواهد شد.)

تذکر : ملاک عمل در خصوص تاریخ فراغت از تحصیل، تار یخ فارغالتحصیل ی مندرج در متن دانشنامه یا
گواهینامه موقت تحصی لی و در مورد اتمام دوره خدمت ضرورت (تار یخ مندرج در قسمت خاتمه خدمت کارت
پایان خدمت) و همچنی ن در قسمت معافیت دائم (تار یخ مندرج در قسمت صدور کارت معافیت دائم) آخرین
روز ثبت نام میباشد.
ملاک عمل در محاسبه سن افراد، آخر ین روز ثبت نام میباشد.

بخش سوم : موادآزمون
الف- مواد آزمون عمومی
مواد آزمون عمومی برای تمامی مشاغل عبارتند از :
۱ .فّناوری اطلاعات (مهارتهای هفتگانه ICDL)
۲ .زبان و ادبیات فارسی
۳ .معارف اسلامی
۴ .زبان انگلیسی عمومی
۵ .اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی
۶ .هوش و توانمندیهای عمومی
تبصره: اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی جمهور ی اسلامی ایران از پاسخگویی به سوالات معارف اسلامی معاف بوده و در این صورت نمره مکتسبه این داوطلبان، بر اساس مجموع تراز شده سایر سوال های آزمون عمومی محاسبه خواهد شد.

ب- مواد آزمون تخصصی
مواد آزمون تخصصی در جدول بخش نهم همین دفترچه به تفکیک مشاغل آمده است.

تذکر : کلیه سوالات مواد آزمون عمومی و اختصاصی به صورت چهار گزینهای با ضریب یک (۱ )میباشند.
ضمنًا به ازای هر پاسخ اشتباه به سوالات، یک سوم نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد.

بخش پنجم : مراحل ثبت نام
ثبت نام به صورت اینترنتی از روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ تا پایان روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر روی سامانه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir انجام خواهد پذیرفت. متقاضیان باید در مدت زمان فوق، نسبت به ثبت نام اقدام نموده و از موکول نمودن آن به روزهای پایانی خودداری نمایند.
الف) مطالعه شرایط آزمون
داوطلب متقاضی استخدام در آزمون، باید در زمان ثبت نام، شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در این دفترچه را داشته باشد. دفترچه آزمون در صفحه اول سامانه جهت دریافت و مطالعه داوطلبین قرار گرفته است. اکیدًا توصیه میشود داوطلبین محترم، قبل از هرگونه اقدام بر روی سامانه، شرایط و ضوابط آزمون را مطالعه و سپس نسبت به پرداخت هزینه و ثبتنام در آزمون اقدام نمایند.
ب) تهیه فایل اسکن شده از مدارک
۱ . عکس پرسنلی : داوطلب باید یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر، اسکن نموده و فایل آن را برای ارسال از طریق سامانه ثبت نام اینترنتی در اختیار داشته باشد :
- عکس (۴*۳ تمام رخ) که در سال جاری گرفته شده باشد؛
- با فرمت JPG باشد. اندازه عکس اسکن شده باید حداقل ۲۰۰*۳۰۰ و حداکثر ۳۰۰*۴۰۰ پیکسل باشد؛
- تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد؛
- حجم فایل ذخیره شده باید حداقل ۱۵ کیلوبایت و حداکثر ۷۰ کیلوبایت باشد؛
- حاشیه های زائد عکس اسکن شده باید حذف شده باشد؛
- حتی الامکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد؛
تذکر ۱ : اسکن و استفاده از عکس روی کارتهای شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و ...) قابل قبول نیست و لازم است داوطلبان از اصل عکس پرسنلی و مطابق با توضیحات فوق، اقدام به اسکن نمایند.
تذکر ۲ : عکس خواهران باید با حجاب بوده و صورت کامل آنان مشخص باشد.
تذکر ۳ : (در صورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت نام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب میگردد. لازم به ذکر است با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمونهای استخدامی، درخصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان، که این موضوع اکثرًا برای داوطلبانی که در کافینت ثبت نام میکنند رخ داده است، تاکید میگردد چنانچه ثبت نام خود را توسط کافینتها انجام میدهید، علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت نامی، حتمًا نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نما˻د تا اشتباهًا عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما ارسال نگردد.
بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباه از طرف داوطلب، تخلف محسوب شده و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.
۲ .کارت ملی
تذکر ۱ : داوطلب باید تصویر کارت ملی خود را به صورت فایل با فرمت JPG و با وضوح و کیفیت بالا در سامانه بارگذاری نماید. حجم این فایل حداقل ۳۰ کیلوبایت و حداکثر ۲۰۰ کیلوبایت باشد و حاشیه های زائد حذف و ترجیحًا رنگی باشد.

و) زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون
کارت شرکت در آزمون ، از تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰ برای مشاهده و پرینت بر روی سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir قرار خواهد گرفت. آزمون در روز پنجشنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ در تهران و مراکز استانها و با توجه به آمـار شـرکت کنندگان، حسب مورد در برخی از شهرستانها برگزار خواهد شد. ملاک تعِین حوزه امتحانی داوطلبان، نزدیکترین حوزه برگزاری آزمون به «شهرستان اعلام شده داوطلب در فرم ثبت نام جهت روز آزمون» میباشد که در فرم ثبتنام درج خواهند نمود. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی داوطلبان خواهد رسید. لازم به ذکر است صدور کار ت شرکت در آزمو ن ، به منزله تایید اطلاعا ت ارسالی از سو ی داوطلبان نبوده و اصل مدارک داوطلبان پس از اجرا ی آزمون توسط قوه قضائیه ، مورد بررسی قرا ر خواهد گرفت .
تذکر : داوطلبان گرامی میتوانند حوزه برگزاری آزمون خود را استانی غیر از استان محل سکونت خود انتخاب نمایند، به عنوان مثال ساکنین شهر کاشان، میتوانند استان قم را به عنوان محل برگزاری آزمون انتخاب کنند که فاصله آن نسبت به شهر اصفهان (که مرکز استان خودشان هست) کمتر میباشد.

خبر ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - خبر برگذاری آزمون استخدام 9600 نفری قوه قضاییه قبل از پایان سال

انتشار در سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰


نشست معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با خبرنگاران پارلمانی در محل ساختمان شماره ۳ قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه ضمن خیر مقدم و عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اذعان داشت: طی چند سال گذشته که با افزایش قیمت‌ها مواجه شدیم تا حدودی پرسنل قوه قضاییه در واقع دچار عسرت در معیشت اقتصادی خود شدند و لازم بود مدیران در این خصوص اقدام مثبتی انجام دهند تا از فشارها مالی وارده بر پرسنل قوه قضاییه بکاهد.

الفت افزود: در همین راستا در زمان مدیریت حضرت آیت الله رئیسی در قوه قضاییه راهکارهای متعددی از سوی کارشناسان برای ترمیم حقوق پرسنل ارائه و مورد بررسی قرار گرفت. ریاست وقت قوه قضاییه با ژرف‌اندیشی روی پشنهادات کارشناسی شده در جهت رفع دغدغه معیشتی کارکنان دقت‌ نظر داشتند و این مسئله مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار گرفت و در همین راستا طرحی تهیه و قوه قضاییه با ارائه مستندات کمک کارشناسی نمود تا عقب افتادگی حقوق پرسنل تا حدودی جبران شود.

معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه وضعیت معیشتی کارکنان قوه قضاییه از ویژگی خاصی برخوردار است، گفت: تلاش داریم در این جلسه بخشی از این ویژگی ها را مطرح کنیم تا اهالی رسانه با توان و قدرتی که در قلم دارند اذهان عمومی را مطلع نمایند تا از هر وضعیت تبعیض آمیزی فاصله گرفته و مخاطرات فعالیت در قوه قضاییه را برای مردم محترم بیان کنیم.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که چرا این طرح به صورت لایحه از سوی قوه قضاییه به مجلس آورده نشده است، عنوان کرد: اصولاً فرایند رسیدن لوایح به مجلس طولانی است و افزایش فشار مالی که همکاران ما در قوه قضاییه متحمل می شوند موجب شد تا این موضوع در قالب طرح در مجلس مطرح شود، کمیسیون اجتماعی مجلس این موضوع را به صورت ویژه و با دقت نظر بررسی کرد و با پیشنهادات و انتقاداتی که بر این موضوع داشتند به این نتیجه رسیدند تا این موضوع به صورت طرح در مجلس بررسی شود.

الفت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قوه قضاییه چند نوع کارمند دارد واین که آیا کارمند بدون قرارداد هم دارد گفت: در قوه قضاییه کارمندان رسمی و پیمانی حضور دارند البته کارمندان کارمعین نیز هستند که تابع قانون کار هستند.

وی ادامه داد: در قوه قضاییه هیچ فردی وجود ندارد که قرارداد نداشته باشد به موجب قانون برنامه ششم قوه قضاییه به صورت سالیانه می توان ۸۰۰ قاضی و ۳ هزار و ۲۰۰ نفر کارمند را جذب کرد تا به امروز ۶ هزار و ۴۰۰ کارمند جذب شده است و تا پایان سال جاری ۹ هزار و ۶۰۰ نفر حق جذب کارمند وجود دارد این افراد از طریق آزمون جذب خواهند شد این آزمون پس از طی مراحل قانونی و به زودی برگزار خواهد شد .

وی در ادامه با بیان این که این طرح برای دولت بار مالی ندارد و منابع آن از خود قوه قضاییه و از سرجمع محل اعتبارات قوه قضاییه تامین می شود گفت: در این طرح ظرف سه سال و ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار به حقوق کارکنان قوه قضاییه اضافه خواهد شد که خود این عدد نیز عدد قابل ملاحظه ای نیست ما در قوه قضاییه همیشه با کمبود نیرو مواجه بوده ایم و البته این افتخار را داریم که بدون هیچ گونه مشاور داخلی و خارجی و نیروهای محدود چه قضات و چه اداری آمار عملکردمان مثبت است و اغلب پرونده هایی وارد دادگستری شده اند بررسی و مختومه شده است.

این مقام عالی قضایی با بیان این که همکاران ما در قوه قضاییه حقوق پایینی دارند اضافه کرد : معدل دریافتی یک کارمند رسمی در قوه قضاییه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار است معدل دریافتی کارکنان پیمانی ۵ میلیون ۳۰۰ هزار و معدل کارکنان قراردادمعین ماهیانه ۵ میلیون و ۱۰۰ است ولی همکاران از دریافت فوق العاده ویژه محروم هستند. ضمناً یک پرداختی نیز به عنوان کارانه برای کار اضافه در نظر گرفته ایم.

الفت با اشاره به این که در حال حاضر ۱۲ هزار قاضی در قوه قضاییه مشغول به خدمت هستند که قریب به ۲ هزار از آنان در ستاد کار می‌کنند، گفت: ۱۰ هزار قاضی با پرونده‌ها مواجهه و در طول سال ۱۵ میلیون حکم و قرار صادر می‌کنند برای این ۱۵ میلیون حکم و قرار باید ۵۰ میلیون دادرسی انجام شود هر حکم حداقل ۳ نوبت دادرسی نیاز دارد این حجم از کار از طاقت همکاران من خارج است و این کار زیاد احتمالاً باعث بروز خطا و ناراحتی مراجعه‌کنندگان می‌شود.

وی افزود: همکاران من کمترین زمان را به تفریح و ورزش و بیشترین زمان را صرف درمان می کنند همکاران من بر اساس قانون شغل دوم ندارند و دچار مشکلات معیشتی هستند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش حقوق کارکنان ضمانتی برای رفتار بهتر با مراجعان خواهد بود، گفت: اگر ناهنجاری رفتاری یا گفتاری در تشکیلات ما وجود داشته باشد قطعا ناشی از کمبود حقوق نیست و همکاران من با بزرگواری کار خود را انجام دادند و کمبود دریافتی خود را دلیل بدخلقی قرار ندادند.

وی ادامه داد: اگر بدخلقی وجود داشته باشد ناشی از پرکاری طولانی مدت است چراکه ما همه ساله با افزایش پرونده ها و ورودی آن به قوه قضاییه مواجه هستیم که هرکدام از همکاران به جای پنج نفر کار می کنند.

الفت بیان داشت: سالیانه پنج میلیون پرونده وارد قوه قضاییه می شود و زمانی که مراحل مختلف را طی می کند تبدیل به ۱۵ میلیون پرونده می شود و همکاران من باید به آن رسیدگی کنند.

وی در ادامه درباره اینکه چرا قوه قضاییه این موضوع را درقالب لایحه به مجلس ارایه نکرد و اینکه افکار عمومی شائبه لابی کردن نمایندگان با قوه قضاییه را مطرح می کنند گفت: بیان لابی کردن اصطلاح درستی نیست اما باید گفت مسئولان قوه قضاییه کوتاهترین راه را انتخاب کردند چراکه درباره لوایح باید مسیر طولانی طی شود و طبیعی است ما هم به دنبال کوتاهترین راه بودیم.

معاون رییس قوه قضاییه درباره اینکه چه ویژگی در قوه قضاییه و خدماتی که به مردم ارائه می دهد وجود دارد که آن را از سایرین متفاوت می کند گفت: نوع فعالیت قوه قضاییه آن است که در کنار کانون های فساد کار می کند، در واقع افرادی که می خواهند نفوذ غیرقانونی و غیر شرعی داشته باشند فراوان هستند که تلاش می کنند همکاران ما را تحت سیطره خود قرار داده و حکم یا خدمات قضایی مورد انتظارشان را دریافت کنند.

وی ادامه داد: هر پرونده برای افراد خاص ارزش خود را دارد لذا ما معتقدیم کار پر مخاطره است لذا عقل اقتضا می کند این وضعیت ناهنجار را تاجای ممکن اصلاح کرد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه بیان داشت: همکاران من رشوه نمی گیرند اما نباید فرد را دچار اضطرار کرد لذا اگر پرسنل تامین باشد ذهنش کمتر درگیر می شود.

وی درباره اخذ نظر شورای نگهبان پیرامون طرح مذکور، گفت: این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت ندارد و بار مالی به دولت تحمیل نمی کند لذا در این شرایط نیز شورای نگهبان ایرادی به آن وارد نخواهد کرد.

الفت درباره تعیین تکلیف مدرک دوم مستخدمین و اینکه چرا قوه قضاییه صنفی برای پیگیری طرح مذکور ندارد، گفت: دولت تصمیم به فیلتری در باب اخذ مدرک دوم گرفت و اعلام کرد اگر مدرک دوم بخواهد اعمال شود باید ابتدا با شغل کارمند تناسب داشته باشد و دوم آنکه سازمان باید به این مدرک نیاز داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر پرسنلی اقدام به اخذ مدرک دوم متناسب با شغل کردند و قوه قضاییه هم احتیاج به این مدرک داشت مورد بررسی قرار گرفته و باید نظر دیوان عدالت اداری اخذ شود. اگر دیوان عدالت اداری نیز با این موضوع موافقت کردند و به زودی مدرک دوم را لحاظ خواهیم کرد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه تلاش می کند به همه تظلمات رسیدگی کند اما با توجه به قانون اصول تشکیلات دادگستری در قوه قضاییه تشکل صنفی شکل نمی‌گیرد چراکه ممنوعیت قانونی دارد.

وی در ادامه با بیان این که تاکید ریاست قوه قضاییه نیز بر این است که هیچ کار شائبه انگیزی در رابطه با حقوق پرسنل قوه قضاییه صورت نگیرد گفت: اقدامات ما بر مبنای قانون است و هیچ کار غیرقانونی نخواهیم کرد پرسنل قوه قضاییه در حال حاضر از مشکلات زیادی معیشتی رنج می برند.

الفت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شنیده ها حاکی از این است که یک سری پرداختی های غیرمتعارف و خارج از حقوق در قوه قضاییه وجود دارد گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد و اگر هم یک نمونه وجود داشته باشد آن یک نمونه در تمام روزنامه ها نشر داده شود.

وی اضافه کرد: قضات عالی دیوان عالی کشور ما که دارای سوابقی ۴۰ خدمت هستند نیز وقتی سقف ۳۲ میلیون تومان را بر اساس قانون را پر کرده اند در صورت پرداخت بیشتر از این مبلغ به آنان با توجه به بخشنامه دولت همه این مبالغ از آنان پس گرفته شد و ما هیچ پولی بالاتر از بخشنامه های قانونی و مفاد قانونی پرداخت نمی کنیم.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در پایان سخنان خود ضمن تشکر از حضور و پیگیری های خبرنگاران پارلمانی درخواست نمود پیرامون موضوع مطرح شده بررسی و روشنگری نمایند. امید است با تصویب طرح مذکور بخشی از مشکلات این قشر حل شود.

مطالب مرتبط

درباره سامانه کاگزینی آنلاین
سامانه کارگزینی آنلاین جهت ارائه خدمات به بخش کارگزینی شرکت های دولتی و خصوصی طراحی شده است و امکانات قابل توجهی را در راستای مکانیزه کردن این بخش ارائه می نماید.

© 2024 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه کارگزینی آنلاین تعلق دارد