نحوه برقراری ارتباط موثر در محیط کار

ایجاد ارتباط موثر در هر جنبه‌ای از زندگی (چه حرفه‌ای و چه شخصی)‌، از شروط اساسی و مهم برای رسیدن به موفقیت و خوشبختی می‌باشد. اگر نگاهی به چند آگهی استخدام داشته باشید، حتما متوجه خواهید شد که یکی از پردرخواست‌ترین مهارت‌ها از سوی کارفرمایان برای استخدام نیروی جدید، مهارت برقراری ارتباط موثر می‌باشد. اکثر مشاغل مستلزم داشتن کارمندانی هستند که مهارت‌های ارتباطی خوبی دارند و به شکلی موثر با دیگران تعامل برقرار می‌کنند. برخورداری از این مهارت در محیط کار، برای کلیه‌ی اهداف تجاری مهم است. ارتباط موثربه معنای این است که شخص بتواند اطلاعات (شفاهی و کتبی) را به شکلی ساده و بدون ابهام به دیگران منتقل کند.


چرا برقراری ارتباط موثر در محیط کار مهم است؟

در بازار مشاغل رقابتی امروز، داشتن مهارت‌های ارتباطی در دنیای تجارت بسیار مورد توجه است. استخدام‌کنندگان به دنبال نامزدهایی هستند که بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار کرده، مذاکره کنند و با اطمینان با آنها معامله کنند. گوش دادن با‌ دقت، صحبت صریح و اهمیت به احساس و صحبت‌های دیگران از جمله ویژگی‌های ارزشمندی هستند که کارکنان با مهارت ارتباطی قوی از آن‌ها برخوردار هستند. اما به‌طور کلی، ارتباطات می‌توانند رسمی، غیر رسمی، داخلی یا خارجی باشند. در درون یک سازمان، ایجاد یک فرآیند ارتباطی سالم و سودمند بسیار مهم است. ارتباطات موثر، كليد دستيابي به موفقيت‌های بلندمدت هستند. برقراری ارتباط موثر در محیط کار، اهداف سازمانی را مشخص می‌کند و به همکاری همکاران در سازمان کمک خواهد کرد. علاوه بر این، داشتن ارتباطات قوی و موثر میان کارمندان یک سازمان، موجب افزایش بازدهی، جلوگیری از تنش‌های درونی، شایعات و بدگویی، ترک کار و غیبت از کار خواهد شد.

قوانین هفت‌گانه برقراری ارتباط موثر در محیط کار

ما در سامانه کارگزینی آنلاین سعی داریم تا راجع به اصول و نکات مهم در زمینه‌ی برقراری ارتباط موثر در محیط کار صحبت کنیم. توانایی برقراری یک ارتباط موفق و تاثیرگذار، از ویژگی‌های افراد موفق است که با تمرین و توجه به نکاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد، می‌توانید آن را در وجودتان تثبییت نمایید.


۱. اعتماد به نفس

باید بدانید که بین اعتماد به نفس و روابط اجتماعی هر شخص ارتباط مستقیم وجود دارد؛ هرچقدر که اعتماد به‌ نفس شخص بالاتر باشد، در برقراری ارتباط با دیگران راحت تر می باشد و روابط قوی‌ تر و پایدارتر را تجربه می کند. و بالعکس متاسفانه، نداشتن اعتماد ‌به ‌نفس یک مشکل رایج و مهم است که بسیاری از افراد در محیط‌های کاری با آن روبرو می باشند. این مشکل در میان اغلب کارمندان در همه‌ی سطوح دیده می‌شود. نداشنن اعتماد به نفس می‌تواند به‌عنوان یک مانع ارتباطی بزرگ برای برقراری ارتباط موثر در محیط کار به‌ شمار آید و در نوع های گوناگون مانند کمرویی، بی‌حوصلگی، ناراحتی و … ظاهر گردد. این موضوع، نه‌تنها بر تعامل کارکنان با یکدیگر اثر می‌گذارد، بلکه موجب سرکوب آن‌ها نیز می شود تا خیلی مواقع از حقوق خود بگذرند و نظراتشان را اعلام نکنند. پس تا حد امکان روی این مهارت فوق العاده تمرکز کرده و آن را در خودتان تقویت کنید.

۲. برای برقراری ارتباط موثر در محیط کار، وارد حاشیه نشوید!

قانون طلایی دوم برای برقراری ارتباط موثر در محیط کار، جلوگیری از به حاشیه رفتن است. چه در محیط کار و چه در زندگی شخصی، هنگامیکه می‌خواهید وارد گفتگو با یک شخص شوید، هدفتان را از آن گفتگو مشخص کنید. اگر بدون آگاهی از دلیل ارتباط، شروع به حرف زدن با طرف مقابل کنید، زمان و انرژی زیادی از دست می دهید و به احتمال زیاد بحثتان به حاشیه و بیراهه کشیده خواهد شد. فراموش نکنید که مباحث کلیشه غالباً مضر هستند و می‌توانند بر درک دقیق مخاطب اثر بگذارند. پس هروقت می‌خواهید سر صحبت را با کسی باز کنید، قبلش از خودتان بپرسید که چه می‌خواهید بشنوید و این گفتگو به کجا خواهد کشید؟ اگر هر لحظه احساس کردید که در حال خارج شدن از بحث اصلی می باشید، گفتگو را به جایی بکشانید که چرایی آن مشخص گردد.

۳. خوب گوش کنید!       

مهارت خوب گوش کردن، سومین قانون از قوانین هفت‌گانه برای برقراری ارتباط موثر در محیط کار هست که باید به آن توجه داشته باشید. اغلب موارد شما در رابطه با موضوعی که طرف مقابلتان درباره‌ی آن صحبت می‌کند، چیزهای زیادی نمی‌دانید. پس برای آنکه اطلاعات درست جذب کنید، باید روی صحبت‌های طرف مقابل متمرکز شده و با دقت به حرف‌هایش گوش دهید.همچنین شما می‌توانید این حس را با تکان دادن سر، نگاه کردن به چشمان طرف مقابل و گفتن کلماتی مثل متوجه‌ام، خب، که اینطور و …، به مخاطبتان منتقل کنید. هنگامیکه با دقت به صحبت‌های کسی گوش کنید، آن فرد متوجه می شود که صحبت‌های او برای شما اهمیت دارد و ارتباط عمیق‌تری با شما برقرار می کند. به ‌قول دیل کارنگی ”با خوب گوش کردن در طول ۲ هفته می‌توانید روابط دوستانه بیشتری ایجاد کنید نسبت به اینکه ۲سال برای علاقه‌مند کردن دیگران به خودتان تلاش کنید“.

۴. قبل از حرف زدن، خوب فکر کنید

برای برقراری ارتباط موثر در محیط کار پیشنهاد می گردد پیش از آن‌که سر صحبت با طرف مقابل را باز کنید، خوب فکر کنید. یک لحظه مکث نمایید و ببینید که آیا حرف‌هایی که قرار است بر زبان بیاورید، ضروری و سودمند هستند؟ واقعیت دارند؟ به طرف مقابل انگیزه می‌دهند؟ محبت‌آمیز هستند؟ وقتی تمام این سوالات را بررسی نمودید و پاسختان به آن‌ها مثبت بود، می‌توانید شروع به صحبت کنید. اگر نمیخواهید پل‌های پشت سرتان را خراب کنید یا با گفتن کلمات نادرست و نامناسب، به رابطه‌تان سم تزریق کنید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از حرف زدن خوب فکر کنید تا مجبور نشوید بعد از زدن حرفی به فکر فرو روید!

۵. برقراری ارتباط موثر در محیط کار با صداقت

به منظور برقراری ارتباط موثر در محیط کار یک اصل مهم به نام «صداقت» را هیچگاه فراموش نکنید. نداشتن صداقت می‌تواند به‌عنوان یک مانع بزرگ ارتباطی باشد. چون به محض اینکه مردم بفهمند که کسی نسبت به آن‌چه می‌گوید صادق نیست، احتمالاً هیچ‌ وقت به او گوش نخواهند داد. حتی هنگامیکه راست بگوید! صداقت به‌عنوان یکی از ارزش‌های اصلی در تجارت و محیط کار هست که از طریق آن می‌توانید اشخاصی را که به هر شکلی با آن‌ها در ارتباط هستید، به‌ سوی خودتان جلب نمایید.

۶. یادتان باشد هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!

فهمیدن این نکته که کجا و چه موقع، چه سخنی و با چه لحنی و به چه اندازه ای باید گفت، چیزی است که در علوم ادبی به آن «بلاغت» می گویند؛ که به معنای رعایت کردن اقتضای حال دیگران است. به عنوان نمونه در محافل رسمی، شوخی کردن و بگو و بخند و یا پرحرفی کردن و بازگو کردن اسرار دل نزد غریبه‌ها و افراد ناشناس و …، همه به نحوی نشانه‌ی موقعیت نشناسی است که باعث می گردد دیگران به حرف‌های شما گوش نکنند. این مورد در محیط کار نیز صدق می‌کند.به منظور برقراری ارتباط موثر در محیط کار گاهی لازم است چندین ساعت و یا حتی چندین روز صبر نمایید تا در مورد موضوعی که می‌خواهید با رئیس و یا همکارانتان صحبت نمایید  . اگر با دیگران راجع به موضوع مهمی که در ذهن دارید در زمان نامناسب صحبت نمایید، به احتمال زیاد نتیجه‌‌ ی دلخواهتان را نمیگیرید. حتی شاید نتیجه‌ی برعکس بگیرید!

۷. تاثیر زبان بدن در برقراری ارتباط موثر در محیط کار

بدانید که به منظور برقراری ارتباط موثر در محیط کار، زبان بدن بسیار مهم می باشد. نوع حرکات، پوزیشن نشستن یا ایستادن و حالت چهره‌‌ی شما، همگی در پیامی که می‌خواهید با کلام به مخاطبانتان انتقال دهید اثرگذار می باشد. این تاثیر می‌تواند مفید و یا مخرب باشد. درحقیقت، زبان بدن هم می‌تواند سوء تفاهم‌ها را از بین ببرد و هم می‌تواند باعث ایجاد سوء تفاهم گردد. گاهی وقت ها، زبان بدن شما با آنچه که راجع به آن صحبت می‌کنید هماهنگ نمی‌ گردد و نوعی سیگنال مختلط به شنوندگان می‌دهد. پس توجه نکردن به زبان بدن یا حرکات می‌تواند یک مانع بزرگ برای ارتباط موثر باشد. همچنین ارتباط کلامی و غیرکلامی شما باید همسو باشد و در غیر این صورت آن‌ها به‌عنوان مانع ارتباطی به‌ شمار می‌آیند.

سخن آخر

در این مقاله از سایت سامانه کارگزینی آنلاین به بررسی نحوه برقراری ارتباط موثر در محیط کار پرداختیم و راجع به نکات مهم پیرامون آن صحبت کردیم. این نکات خلاصه‌ای از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در برقراری یک ارتباط موفق و موثر می‌باشند. به یاد داشته باشید که هرکدام از مهارت‌های مذکور، نیاز به تمرین کردن دارند و چنانچه می‌خواهید روابط بهتری با دیگران داشته باشید، باید به‌دنبال تقویت این مهارت‌ها در خودتان باشید. کارگزینی آنلاین، به‌عنوان پلتفرم آموزش و کاریابی در تلاش است تا با ارائه‌ی مطالب و دوره‌های آموزشی مفید در رابطه با کار و سرمایه‌گذاری به شما برای رسیدن به موفقیت در این زمینه‌ها کمک کند.


مطالب مرتبط

درباره سامانه کاگزینی آنلاین
سامانه کارگزینی آنلاین جهت ارائه خدمات به بخش کارگزینی شرکت های دولتی و خصوصی طراحی شده است و امکانات قابل توجهی را در راستای مکانیزه کردن این بخش ارائه می نماید.

© 2022 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه کارگزینی آنلاین تعلق دارد